ईशावास्योपनिषद

15th Mantra of Isa-Upanishad.
हिरण्यमयेन पात्रेण सत्यस्यापिहितं मुखम्।
तत्त्वं  पुषन्नपावृणु सत्य धर्माय दृष्टये॥
सत्य (आदित्य मण्डलस्थ ब्रह्म) का मुख ज्योतिर्मय पात्र से ढका हुआ है । हे पूषन मुझ सत्या धर्मा को आत्मा की उपलब्धि कराने के लिए तू उसे उघाड़ दे ।
The face of Truth is covered with golden divine light characters. O Pushan (Effulgent Being)! Debunk it for me (the one who is in search of Truth) to make the achievement of Supreme Being.

ईशावास्योपनिषद

14th Mantra of Isa-Upanishad
सम्भुतिं च विनाशं च यस्तद्वेदोभयं सह ।
विनाशेन मृत्युं तीर्त्वा सम्भूयामृतमश्नुते ॥
जो असम्भूति (अव्यक्त प्रकृति) और संभूति (हिरण्य गर्भ ) को साथ साथ जानता है ; वह कार्य ब्रह्म की उपासना से मृत्यु को पार करके असम्भूति के द्वारा प्रकृति लय रूप अमरत्व को प्राप्त कर लेता है ।
He who knows at the same time both the Unmanifested (the cause of manifestation) and the destructible or manifested, he overcomes death through knowledge of Hiranyagarbha and obtains immortality through knowledge of unborn Prakriti.

ईशावास्योपनिषद

13th Mantra of Isa-Upanishad.
अन्यदेवाहुः सम्भवादन्यदाहुरसम्भवात्।
इति शुश्रुम धीराणां ये नस्तद्विचचक्षिरे॥
हिरण्यगर्भ की उपासना से और ही फल बताया गया है ; तथा अव्यक्त प्रकृति की उपासना से और फल बताया गया है । इस प्रकार हमने बुद्धिमानों से सुना है ,जिन्होने  हमारे प्रति हमे समझाने के लिए उनकी व्याख्या की थी ।
What we get from the worship of the Unmanifested (Hiranyagarbha) and another from the worship of the manifested (Unborn Prakriti). Thus we have heard from the wise who revealed that to our understanding.

ईशावास्योपनिषद

12th Mantra of Isa-Upanishad. 
अन्धं तमः प्रविशन्ति येऽसम्भूतिमुपासते।
ततो भूय इव ते तमो य उ सम्भूत्याँ रताः॥१२॥
जो कारण प्रकृति कारण (अव्यक्त प्रकृति) की उपासना करते हैं वे गहरे अन्धकार में प्रवेश करते हैं |और जो कार्य प्रकृति (व्यक्त प्रकृति) में रमते हैं वे उससे भी अधिक अन्धकार को प्राप्त होते हैं ॥१२॥
 
Into a blind darkness they enter who follow Unmanifested (Prakriti), they as if into a greater darkness those who devote to the Manifested (Hiranyagarbha).

ईशावास्योपनिषद

11th Mantra of Upanishad.
विद्यां चाविद्यां च यस्तद्वेदोभयँ सह।
अविद्यया मृत्युं तीर्त्वा विद्ययाऽमृतमश्नुते॥११॥
जो विद्या और अविद्या-इन दोनों को ही एक साथ जानता है, वह अविद्या से मृत्यु को पार करके विद्या से अमरत्व प्राप्त कर लेता है ॥११॥
He who knows at the same time both Vidya the Knowledge and Avidya the Ignorance, crosses beyond death by Avidya and obtains Immortality by Vidya